maandag 6 september 2010

Schier

Een nieuwe achtergrond. Het wad bij Schiermonnikoog. Gisteren een dagje bezocht en samen met vriend Michel Hoebink een rondje eiland gefietst met prachtig weer. Ik was al verkouden en moet het vandaag zwaar bezuren, maar ik kon het niet laten met het mooie weer. Michel was verbaasd over mijn  conditie, we hebben rond de 20 km gefietst en het eerste stuk fietste ik nog vooruit ook. Ik hoor het vaker, dat mensen zeggen, "je ziet er nog zo goed uit", "je doet nog van alles". Dat is mooi natuurlijk, maar ik voel me dan weleens onbegrepen, maar uiteindelijk is het natuurlijk alleen maar mooi.

Afgelopen maandag mijn eerste APD behandeling gehad sinds 2 jaar. APD is een behandeling met een chemische stof, een bifosfonaat. Verder weet ik er ook niet veel van, maar mijn botten moeten er sterker van worden. Komend jaar mag ik maandelijks een APD behandeling krijgen. Dat gebeurt op het Oncologisch Centrum Leeuwarden (OCL) een afdeling van het ziekenhuis, in een aparte poliklinische behandelkamer, waar je met een afspraak terecht kan. Het lijkt een beetje op een kapsalon. Je krijgt een mooie comfortabele stoel toegewezen, er wordt een infuus aangelegd, en dan is het eerst voorspoelen, dan de hoofdwas met de chemische stof die door het infuus insijpelt, en dan nog even naspoelen.En als het zaakje loopt krijg je een kopje koffie of thee. 2 verplegers behandelen zo 6 mensen. Als patiƫnten kun je ondertussen een praatje maken of natuurlijk de bekende blaadjes of een boek lezen. Het is er meestal wel gezellig, hoewel de conditie van de mensen die een behandeling krijgen nogal kan verschillen, maar natuurlijk is iedereen nog wel ter been, het is immers poliklinisch. Ik vind het wel apart, en boeiend.

Met de nieuwe achtergrond heb ik ook de instelling voor de blogsite nog veranderd. Iets meer openbaar gemaakt, zodat je de site ook met Google kunt vinden. Nu nog niet aan toegekomen, maar in de toekomst wil ik links opnemen naar sites van anderen die met een vergelijkbare situatie een blog hebben opgezet. Ik ben er achter gekomen dat die er zijn, en deze laten zien wat deze ziekte ook voor anderen betekent. Ik heb al wel dingen gezien die me geholpen hebben. Maar ik moet dus nog eens uitzoeken hoe ik dat wil gaan weergeven.

Groet,
Laurens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten