dinsdag 1 januari 2013

Een positief begin voor 2013

Allereerst iedereen een goed en gezond 2013 gewenst.
Gisteren, oudjaarsdag, zijn we nog in het UMCG geweest voor een controle. Vanaf 21 december heb ik de dosis medicatie verhoogd in de hoop daarmee de ziekte beter te kunnen bestrijden. Dit lijkt enig effect te hebben, althans dat gevoel heb ik zelf. De controle was noodzakelijk omdat als gevolg van de verhoogde dosis de aanmaak van bloedcellen wel eens achteruit zou kunnen gaan, en daarmee mijn algehele conditie verder verslechteren. Bij de controle gisteren bleek hier nog geen sprake van te zijn, mijn bloedbeeld is nog goed. Dus ik ga door met de verhoogde dosering, Revlimid (Lenalidomide) 25 mg. nu. Schrikbarend dure pillen, voor 4 weken medicatie (3 week pillen een week rust) betaal je meer dan 6000 euro. Dat zijn natuurlijk geen productiekosten, maar daar zitten dan alle onderzoek en ontwikkelingskosten in verwerkt, en een flinke winstmarge en een terugverdientijd van ? jaar. In ieder geval een medicijn dat eigenlijk veel te duur is natuurlijk. Maar daar ga ik nu niet van wakker liggen.

Volgende week naar het UMC in Utrecht. Mogelijk is er een onderzoek naar nieuwe medicatie dat voor mij interessant is om aan mee te doen, we moeten het nog zien, horen en meemaken. Ik heb wel hoop dat er weer nieuwe mogelijkheden aankomen. De vruchtbare samenhang van de moderne technologie, wetenschap en (informatie)samenleving levert in een ongelooflijk snel tempo nieuwe en betere geneesmiddelen en methoden. De vraag is -zoals met alles-net zo veel naar hoe we het organiseren als naar wat er kan. En in die zin kunnen we over de toekomst even optimistisch en pessimistisch blijven als altijd.

Vol goede moed het nieuwe jaar in, dat is de beste remedie.

Groet,
Laurens


Geen opmerkingen:

Een reactie posten