dinsdag 19 mei 2015

DLI nu afgeblazen

Na al de perikelen met mijn nieren zagen we erg uit naar de afspraak die we hadden in het VUmc met de arts die verantwoordelijk was voor de DLI. In het MCL waren we goed behandeld voor het acute nierfalen, maar vragen over de ziekte op de langere termijn werden allemaal doorverwezen naar Amsterdam, VUmc. En we hadden nogal wat vragen.

  • Wat betekenden telkens die Thorax foto's
  • Er zit al maanden een bult op mijn hoofd, is dat gewoon een ontstoken haarvat of een vetbultje,zoals de huisarts verondersteld, of is dit hier toch iets anders?
  • Hoe gaat het nu met die nieren, hersteld het, kan het herstellen, wat wordt de aanpak, wat doen we met de medicatie eromheen
  • Velcade, omdat het nierfalen toch vooral samenhangt met de belasting door de Kahler tumorcellen krijg ik nu 2x per week een Velcade injectie. Hoe lang kan ik dat volhouden?
  • De DLI, ik had wat jeuk op de rug, maar die was snel weer weg. Misschien een indicatie van de activiteit van de T cellen.
  • Die constructie waarbij MCL mij verpleegt en in de acute situaties ingrijpt is niet fijn. Ik wil met mijn arts niet alleen over de acute situatie, maar ook over het perspectief kunnen praten. 
De Hematologie poli heeft een prachtige daktuin
De thorax foto's van de longen zijn telkens in het MCL gemaakt na de opnames van januari februari en nu mei dus. Er zit telkens dan vocht in de longen, maar dat kan verschillende oorzaken hebben. In het VUmc zijn nooit thorax foto's gemaakt, en de arts kan er dan ook niets over zeggen.

Die bult op mijn hoofd moet wel onderzocht en dat kan vrij gemakkelijk met een foto. In dit stadium van Kahler kan het heel goed een tumor zijn, Dat zou met bestraling behandeld kunnen worden. 
Het is geen groot iets, een klein dingetje, maar ik vind zelf dat ik m er te lang mee heb rondgelopen.

Met die nieren gaat het nog lang niet goed, de waarden waren niet vooruit gegaan maar eerder achteruit. Ook het Kalium zat weer iets boven de grenswaarde, en het calcium was gestegen. De preventieve antibiotica (de co-trimaxol) kan nog niet weer worden toegevoegd, maar de preventie tegen gordelroos (Zelitrex), daar kan ik wel weer mee beginnen.

De werking van de Velcade moet weer ondersteund gaan worden met de Dexamethason, dat verstoord misschien de DLI, maar wat het zwaarst is moet zwaarst wegen. 
Mogelijk kan dan op termijn de Velcade frequentie omlaag.  Het hangt af van de eiwit resultaten. Overigens waren de laatste metingen meer dan een beetje slecht. Vanuit MCL was aan VUmc gemailed dat deze waren "geëxplodeerd".  Waarmee een meer dan afdoende verklaring bestaat voor het nierfalen. De reden waarom in MCL uiteindelijk weer werd besloten te stoppen met de Dexamethason is de DLI.

Deze DLI kan nooit succesvol zijn bij een verhoogde Kahler activiteit. We hebben vanaf december juist al die tijd moeite gedaan om de Kahler activiteit te dempen. Dat is niet gelukt. Ik moet accepteren dat de poging die we hebben gedaan om via een DLI toch weer een nieuwe manier te hebben om de Kahler te bestrijden is mislukt. 

De DLI is mislukt, er is op dit moment geen enkele nieuwe behandeling voorhanden in het VUmc waar ik baat bij zou kunnen hebben, dus is het volstrekt helder dat mijn behandeling volledig vanuit het MCL hier in Leeuwarden gaat plaatsvinden. 

Daarbij zal in deze fase ook de huisarts weer een belangrijker rol gaan krijgen. Ik blaas mijn laatste adem liever thuis uit, dan in het ziekenhuis. Maar zover zijn we nog niet, het komt wel steeds dichterbij. 
En altijd willen we dit ook weer vragen dan, hoe lang nog? 
Maar wat heb ik aan een antwoord? 
Het lijkt soms of, des te groter de onzekerheid en des te dichterbij dat laatste moment, des te meer liefde, des te meer schoonheid ik kan voelen en zien.

5 opmerkingen:

  1. Héél mooie eindzin Laurens ! Ik wens je nog bergen liefde en schoonheid erbij !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pff Laurens, niet zo mooi. Maar je weet maar nooit. Hoop blijven houden. Ja je hebt er niets aan te weten hoe lang je nog hebt behalve als het in verhouding gaat staan voor bv een flinke ingreep. Ga je de pijn en ellende van de ingreep nog aan voor de tijd die je misschien nog te gaan hebt. Verder idd vier het leven en geniet. Geniet van elke dag hoe hij er ook uit ziet. Er zijn altijd ergens lichtpuntjes zelfs als de zon niet schijnt. Ik heb idd ook een goed gesprek gehad met de huisarts en een euthanasie/ wilsbeschikking getekend omdat het vorig jaar zo slecht met me ging. Ik heb ook duidelijk in het ziekenhuis aangegeven dat ik bv niet gereanimeerd wil worden als dit ooit nodig is.
    Maar voor nu geniet, de zomer komt er aan met heerlijk buiten genieten van het mooie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kost mij moeite om met droge ogen de blogs te lezen.

    Ik heb diep respect voor de wijze waarop jij je ziekte draagt en de verschillende facetten uit een zet. Ik zou de woorden willen vinden die jou en je familie troost bieden.

    Hartelijke groet,
    Christien Jepma (oud-collega)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals Lut al schrijft eindigt je blog in pure schoonheid ..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Achtung Ziel ist es, die breite Öffentlichkeit, gesunde Männer und Frauen zu informieren. Wer hat Interesse an
    Spende sofort Knochenmark (Nierenorgane) an Nieren, Hoden und 100% ernsthaften Kontakt. Email; marialadrimaholyclinic@gmail.com
    weil wir viele sind
    Patienten, die derzeit eine Nierentransplantation benötigen.
    Suchen Sie nach einer Möglichkeit, Ihre Nieren in bar zu verkaufen, um sie zu finanzieren
    Wir werden deine kaufen
    Niere für 1.000.000 $
    Leber: 700.000 $
    Eierstöcke: 900.000 $
    Benmarg: 900.000 $

    und wir haben auch Vib / AIDS Ultra Vibros 11 Medikamente, die sie heilen oder länger am Laufen halten können

    senden Sie uns eine Email

    EMAIL;

    Email; marialadrimaholyclinic@gmail.com

    WhatsApp: Frag mich

    Mit besten Grüßen

    BeantwoordenVerwijderen