woensdag 18 juni 2014

Goed nieuws, eiwitten dalen

Vandaag gebeld door mijn arts. Maandelijks wordt het eiwit gemeten als ik voor controle in het UMC Utrecht kom. De bepaling van het eiwit kost wat tijd, dus de uitslag heb ik dan niet op het moment dat ik de arts spreek. Een paar dagen later. Dit keer vond ik het wel spannend want aan de hand van de eiwitten moeten we afleiden of het medicijn werkt. Na de eerste maand was het eiwit al wel iets gedaald, van 6 naar 5, en deze keer is het verder gedaald van 5 naar 4. Dat zijn de m-proteïnen. Een andere maat is "de vrije kappa" een meetwaarde die afgeleid wordt van metingen van (resten van) eiwitketens. Die was ooit in de honderdtallen, vorige keer was het 112, nu is het 66. Kortom, de lijn is gestaag omlaag, en dat is mooi.

Natuurlijk geeft een goed bericht op zich zelf ook energie. Zoals ik afgelopen tijd geschreven heb, is mijn conditie erg matig, ik kan wel wat energie gebruiken. Zoals het er nu dan naar uit ziet, ligt de gebrekkige conditie mogelijk ook wel aan het medicijn. De pomalidomide lijkt zijn werk goed te doen, maar heeft ook een keerzijde. En die keerzijde is dan weinig energie, moeilijk concentreren en slaperigheid. Ik kan de hele dag door uiltjes knappen, dutjes, hazeslaapjes, siesta's en kleine tukkies doen, zonder dat het verder de nachtrust beïnvloed. De pijn is nog niet afgenomen, maar dat is wel verklaarbaar, de tumoren zijn niet meteen helemaal weg, en de schade is al helemaal niet meteen weg.

Het belangrijkste is toch wel dat het erop lijkt dat de voortgang van de ziekte weer even een halt toe is geroepen.
Munt, vingerhoedskruid, wederik, ratelaar, orchis, lelie, oleander, het bloeit allemaal in de achtertuin.

En ondertussen is het zomer natuurlijk, en we kunnen daarvan genieten. Voetbal heeft mijn interesse niet, maar al dat oranje gedoe maakt het nog meer zomer. Onze tuin is volop in bloei, zaterdag gaan Marcella en ik een dag naar Oerol, op Terschelling. Zijn we nog nooit geweest, terwijl we er al zo lang vlakbij wonen. Een dagje de sfeer proeven lijkt ons wel leuk. We hadden naar de opera van Spinvis willen gaan, maar dat gaat dan weer niet, want dan konden we niet meer met de boot terug. Oerol heeft natuurlijk nog veel meer te bieden dus ach, dan kiezen we wat anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten